Відповіді на основні питання автомобілістів перед покупкою автомобільних ламп

  • 31 March 2020 19:21:53

У даній статті ми постаралися відповісти на основні питання, якими переймаються пересічні автомобілісти при виборі джерела світла для своїх "залізних коней". Також ми роз'яснюємо значення таких характеристик автомобільних ламп як: колірна температура, відміну люксів від люменів, як впливає геометрія колби і положення нитки напруження в галогенці на якість освітлення дороги, і до чого може привести установка дешевих ламп в машині. Нами підібрана актуальна інформація, покликана допомогти автолюбителям в розумінні характеристик автоламп, сучасних норм якості застосовуваних при виготовленні автомобільних газорозрядних і галогенних ламп.

1. Основні характеристики автомобільних ламп

Основне завдання лампи в автомобілі полягає в випромінюванні корисного світла, а виміряти його якісні характеристики можна в люменах (лм) і люксах (лк). Світловий потік джерела світла вимірюється в люмен, значення в лм визначає загальна кількість світла, яке випромінює дане джерело. У Люксах вимірюють яскравість випромінюваного джерелом світла, а також тієї його частини яка безпосередньо висвітлює дорожнє полотно. У Кандела (кд) вимірюється ще одна характеристика - інтенсивність світла, вона показує кількість світла, яке освітлює дорогу відбиваючись від дзеркального покриття фари або ж проходячи через лінзу в фарі. Тепер можна перейти до більш звичної характеристиці світла - яскравості. Яскравість характеризує яка кількість світла випромінюється на одну одиницю поверхні. Тобто чим вище значення яскравості, тим більша частина дорожнього полотна буде освітлена. Також існує таке поняття як сила світла, яка вимірюється в канделах на метр квадратний (кд / м2). Для визначення кольору, який випромінюють лампи, прийнято використовувати поняття колірної температури - вимірюється в Кельвіна (К).

2. Галогенні лампи для автомобілів

Найбільш широке поширення, навіть в даний час, набули галогенні автолампи. Велике число водіїв думає, що галогенки з поліпшеними характеристиками виробляються зі збільшеним світловим потоком (кількістю люменів) для поліпшення освітленості дороги. Реальний стан речей трохи інше.

Які основні характеристики у галогенних ламп?

Сумлінні розробники повинні проектувати і випускати галогенні лампи з дотриманням стандарту ECE-R37, які діє по всій Європі і прийнятий в ООН. Даний стандарт визначає конструктивні особливості (тип цоколя, розташування в ньому нитки напруження) і світлові характеристики (кількість випромінюваних люмен, площа поверхні що освітлюється лампою) для лампи обраного типу. Для прикладу, лампа H7 за стандартом повинна випромінювати світловий потік 1500 лм. Якщо виробник хоче поліпшити освітленість дорожнього полотна, то він вдається до зменшення довжини і товщини нитки напруження, що неминуче призводить до збільшення її температури при подачі напруги. При цьому ниткою розжарення випромінюється більш інтенсивне світло, який через відбивач або лінзу фари буде яскравіше висвітлювати дорожнє полотно. Таким чином домагаються поліпшених характеристик в галогенних лампах. Але такі доробки мають не тільки позитивні моменти, а головним негативним наслідком є ​​зниження терміну служби такої лампи. Для боротьби з цим недоліком виробники ускладнюють техпроцес, шляхом збільшення тиску газової суміші в колбі, але це також призводить до подорожчання такого продукту.

Який вплив на характеристики галогенних ламп надає конструкція колби і розташування нитки напруження?

В даний час найбільш поширеними матеріалами з яких виготовляються колби для галогенних ламп - це кварцове або тверде скла. Компанія Philips при виготовленні галогенних ламп застосовує виключно високоміцне кварцове скло, яке здатне витримати значний тиск газу, аж до 15 кг на квадратний сантиметр, що істотно перевершує граничне значення тиску для стандартного твердого скла. Як уже писалося раніше, від значення тиску газової суміші в колбі істотно розрізняється її граничний час безвідмовної роботи, що особливо відноситься до ламп з підвищеними характеристиками. Ще одним важливим фактором, який визначає яскравість світла, є точність з якою виконується позиціонування нитки напруження всередині цоколя. Щоб досягти максимального значення яскравості дороги, при виготовленні ламп Philips, спіральна нитка розжарення встановлюється в чітко розраховане інженерами положення, відхилення від якого не перевищує 0,2 мм.

Які чинники впливають на довговічність галогенних ламп?

В середньому високоякісна лампа з цоколем H4 забезпечує надійну роботу протягом 700 ч, а у ламп з цоколем H7 цей показник трохи нижче і становить 550 ч. Ці цифри справедливі за умови експлуатації з максимальним значенням напруги живлення в 13,2 В. Саме перенапруження є одним з найбільш згубних факторів, здатних знизити термін служби галогенною лампи в 2 рази, навіть у разі незначного (до 5%) перевищення напруги до значення 13,9 В.

3. Ксенонові лампи

Для забезпечення роботи ксенонової лампи потрібні такі допоміжні компоненти як: блок розпалювання (баласт) і стартер (все частіше ці два пристрої об'єднуються в блоці розпалювання). Світіння лампи відбувається через світіння газової суміші в колбі при проходженні струму між двома електродами, які знаходяться на відстані 4,2 ​​мм. Під час розпалювання ксенонової лампи стартер короткочасно видає імпульси високої напруги близько 20000 ... 25000 В, а потім блок розпалу продовжує управління світловий дугою. Компанією Philips випускаються тільки лампи, які мають в позначенні цоколя букву D (discharge). Це оригінальні лампи, які встановлюються в автомобілі зі штатною ксеноновим системою освітлення ще на заводі при виробництві.

Які основні характеристики у ксенонових ламп?

Всі виробники ксенонових ламп при виготовленні колб використовують кварцове скло. Усередині кварцової колби крім самих електродів можуть перебувати суміші певних хімічних елементів, призначених для додачі певної колірної температури світіння. Процес виробництва ксенонових ламп строго регулюється стандартом ECE-R99. Він визначає велике число характеристик лампи, в тому числі: кількість люмен випромінюваних лампою заданого типу, площа поверхні якої гарантовано повинна висвітлити така лампа, який тип цоколя при цьому вона повинна мати і яким має бути положення дуги електричного розряду. Стандартними значеннями виготовленої відповідно до стандарту ксенонової лампи є: світловий потік в 3200 лм з відхиленням не більше 10%, колірна температура від білої з легкої жовтизною (відповідає 4100 К) до яскраво білою (відповідає 5000 К).

Яка тривалість роботи у ксенонових ламп?

Будь-яка, навіть найдорожча, ксенонова лампа піддається природному зносу при роботі, що зумовлено внутрішніми хімічними процесами. У процесі такого старіння колірна температура постійно зміщується до більшого значення, тобто якщо спочатку лампа світила з жовтизною, то до кінця її життєвого циклу світло буде все біліше і може навіть придбати фіолетовий відтінок (відповідає значенню більш 7000К). В середньому лампа доходить до такого стану при напрацюванні 3000 ч. Але на довговічність ксенону також істотно впливає кількість включень, навіть більшою мірою, ніж час постійної роботи. Цим можна пояснити більш низьку довговічність ламп, встановлених в автомобілях, які працюють в службі таксі, виключення і включення світла фар там відбувається частіше, ніж при звичайній експлуатації.

Наскільки якісні ксенонові лампи низької вартості?

Проектування і виробництво якісних ксенонових ламп досить затратно, тому кінцевий продукт апріорі не може коштувати дуже дешево. Продукція, що за низькою ціною лампи гарантовано матимуть гірші світлові характеристики і не забезпечать належної терміну служби. Ми рекомендуємо купувати лампи високої якості від виробників, які поставляють свою продукцію для ринку нових автомобілів.

Які небезпеки можуть виникнути при установці ксенонових ламп низької якості?

Як говорилося раніше, низька ціна гарантовано призводить до низької якості лампи, а значить вона може бути навіть не перевірена перед поставкою на полиці магазинів. Прі не вивіреної геометричною формою колби або її неправильному кріпленні до цоколю легко може статися некоректний електричний пробій. Він може пошкодити як саму лампу, так і компоненти фари, роз'єм або проводку. Такі пошкодження не тільки вимагають недешевого ремонту, але і при невдалому збігу обставин можуть стати причиною пожежі фари.

 
Рекомендуємо